Het is een niet-invasieve geneeswijze zonder voorschrijving van medicijnen of gebruik van apparaten. De osteopaat gebruikt tijdens behandelingen alleen zijn handen en zal het zelfgenezend vermogen van het lichaam stimuleren.

Osteopathie is een veelbelovende vorm van behandelen, vaak zijn mensen die geen baat hebben bij andere behandelingen wél geholpen door osteopathie.

Nederland telt meer dan 700 osteopaten die zijn opgeleid om de oorzaak van klachten zoals chronische rugpijn, migraine en buikpijn op te sporen. Daarbij onderzoekt de osteopaat niet alleen het gebied waar de klacht zich bevindt; hij zal het hele lichaam onderzoeken.

Uw lichaam: een zelfregulerend systeem

In de loop van de evolutie heeft het menselijk lichaam belangrijke beschermingsmechanismen ontwikkeld. Zo kan het problemen in het orgaansysteem, bewegingssysteem en de psyche zélf oplossen. Uw lichaam activeert deze bescherming nadat het bepaalde prikkels krijgt. Denk bijvoorbeeld aan belasting van het fysieke lichaam, psychische druk, foutieve eetgewoonten, foutieve beweging bij sport, en ziektes.

Maar wat als het niet lukt?

Er zijn ook problemen die uw lichaam niet zelf kan oplossen. Bijvoorbeeld als gevolg van operaties, verklevingen, ontstekingen, zware bevallingen, zware fysieke belasting, ouderdom, te weinig beweging, chronische psychische stress, emotionele shock of ongevallen. Op korte termijn kan dit lokale lichamelijke klachten veroorzaken zoals gewrichtspijn, hoofdpijn of stijfheid. Maar op de langere termijn, en zonder een effectieve behandeling, kunnen de gevolgen een stuk ernstiger zijn: artrose, diabetes, hart- en vaatziekten, en andere ‘onverklaarbare’ klachten.

Op maat gemaakte behandeling

Met specifieke bewegingstesten van bijvoorbeeld de ledematen, het hoofd of delen van de wervelzuil gaan we op zoek naar de oorzaak van uw klachten. De kracht van onze behandeling is dat we het bindweefsel vrijmaken waarin zich de bloedvaten en bezenuwing naar een bepaald orgaan bevinden. Daardoor gaat het orgaan beter functioneren en hoeft het lichaam zijn beschermingsmechanisme (met bijbehorende pijnklachten) niet meer in te zetten. We houden bij het vrijmaken van het bindweefsel rekening met embryologische principes: de richting waarin het orgaan groeit en rijpt tijdens zijn ontwikkeling.

Na de behandeling direct resultaat

Veel mensen ervaren onze behandeling als ontspannend. Daarnaast voelt u na een succesvolle behandeling direct resultaat: de pijn is verdwenen of afgenomen. Maar het belangrijkste is misschien nog wel de preventieve rol die onze behandelingsstrategie biedt. Zo voorkomt u dat u systeemaandoeningen zoals diabetes of artrose oploopt.